یکشنبه الی جمعه8 صبح تا 21 عصر
دفتر مرکزی: 21 Star Street London W2 2QB
شبکه های اجتماعی ما را دنبال کنید

مهاجرت به آمریکا

مهاجرت به آمریکا

مهاجرت به آمریکا یکی از محبوب‌ترین گزینه‌های مهاجرت برای ایرانیان است. آمریکا با داشتن تقریبا یک میلیون و پانصد هزار ایرانی،‌ ۳۷ درصد از میزان پراکندگی ایرانیان خارج از کشور را به خود اختصاص داده است. در سال‌های پیشین به علت سیاست‌های اخذ شده توسط رئیس‌جمهور ترامپ، مهاجرت به این کشور با دشواری‌هایی روبه‌رو شده بود. اما با روی کار آمدن رئیس‌جمهور جدید، نه تنها قوانین منع ورود لغو شدند، بلکه شرایط برای مهاجرت و اخذ تابعیت نیز تسهیل پیدا کرد. نیویورک‌تایمز در گزارشی که در ماه ژوئن منتشر کرده است، به تسهیل شرایط مهاجرت اشاره می‌کند.

آمریکا با داشتن اقتصاد بسیار پیشرفته، خاک وسیع و جمعیت چندین ملیتی به عنوان پیشرفته‌ترین و پرنفوذترین کشور دنیا شناخته می‌شود. از آن جایی که شکل‌گیری آمریکای امروزی مدیون اولین مهاجران آن است،‌ این کشور اغلب سیاست‌های مثبتی در جهت اعطای ویزا و اقامت به افراد در نظر داشته است.

اطلاعات عمومی کشور آمریکا:

جمعیت: 327,167,434

مساحت: 9.8 میلیون کیلومتر مربع

پایتخت: واشنگتون دی سی

زبان رسمی: انگلیسی

واحد پول: دلار

در این مقاله سعی کرده‌ایم تمامی روش‌های مهاجرت به کشور آمریکا و شرایط هر کدام را معرفی کنیم.

بنیاد مهاجرت دکتر سعید محمدی با ۱۷ سال سابقه موفق در امور مهاجرتی، خدمات تخصصی اخذ ویزا و اقامت دائم کشور آمریکا را ارائه می‌کند.

انواع روش‌های مهاجرت به آمریکا

ویزاهای آمریکا به دو دسته مهاجرتی و غیرمهاجرتی دسته‌بندی می‌شوند.

چالشی که پیش‌روی شماست، انتخاب صحیح نوع ویزا مطابق با شرایطتان است. در صورتی که مسیر مناسب را انتخاب نکنید ریسک رد شدن درخواست شما افزایش پیدا خواهد کرد. به همین دلیل پیشنهاد می‌شود از راهنمایی مشاوران مهاجرتی بهره بگیرید.

ویزای مهاجرتی (Immigrant Visa) به ویزاهایی اطلاق می‌شود که با هدف مهاجرت، اخذ اقامت دائم آمریکا و گرین کارت دریافت می‌شوند. با داشتن ویزای مهاجرتی می‌توانید از همان ابتدا اقامت دائم آمریکا را کسب کنید.

ویزای غیرمهاجرتی (Non Immigrant Visa)‌ برای اقامت موقت و سفرهای کوتاه‌مدت به آمریکا اخذ می‌شوند. روش‌هایی وجود دارد که می‌توان با آن‌ها اقامت موقت را به اقامت دائم تبدیل نمود.

انواع روش‌های مهاجرت با استفاده از ویزاهای مهاجرتی و غیرمهاجرتی به شرح زیر است:

  • مهاجرت تحصیلی به آمریکا
  • مهاجرت کاری به آمریکا
  • مهاجرت به آمریکا از طریق سرمایه‌گذاری
  • مهاجرت به آمریکا از طریق ازدواج
  • مهاجرت به آمریکا با لاتاری
  • مهاجرت به آمریکا از طریق خانواده درجه اول
  • مهاجرت هنرمندان و افراد موفق به آمریکا
  • مهاجرت به آمریکا از طریق پناهندگی
  • اخذ تابعیت از طریق تولد

مهاجرت تحصیلی به آمریکا

اخذ اقامت آمریکا با تحصیل در این کشور، به عنوان یکی از بهترین روش‌ها برای مهاجرت شناخته می‌شود. اما باید توجه داشت که ویزای تحصیلی جزو دسته ویزاهای غیرمهاجرتی محسوب شده و منجر به اخذ اقامت دائم نمی‌شود. 

برای تمدید اقامت و کسب اقامت دائم این کشور می‌توانید:

۱.با یافتن شغل، ویزای خود را به ویزای کاری تغییر دهید.

۲.با سرمایه‌گذاری ویزای خود را به ویزای سرمایه‌گذاری تبدیل کنید.

۳.با ازدواج با یک تبعه آمریکایی اقامت دائم دریافت کنید.

انواع ویزاهای تحصیلی آمریکا:

ویزای F1: این نوع از ویزا برای تحصیل در دانشگاه‌ها و کالج‌های آمریکایی صادر می‌شود. با داشتن این ویزا می‌توانید برای خانواده (همسر و فرزندانن زیر ۲۱ سال)‌ خود ویزای همراه دریافت کنید. برای همراهان شما ویزای F2 صادر خواهد شد.

ویزای M1: ویزای M1 برای تحصیل در رشته‌های فنی و حرفه‌ای صادر می‌گردد. با داشتن این ویزا نیز می‌توانید تقاضای ویزای همراه کنید.

ویزای B1: این ویزا برای تحصیل در دوره‌های کوتاه‌مدت (کمتر از ۶ ماه)‌ اعطا می‌شود. با این ویزا نمی‌توانید درخواست ویزای همراه داشته باشید.

ویزای J1: افرادی که متقاضی گذرندان دوره‌های فرصت مطالعاتی خود در آمریکا هستند ویزای J1 دریافت می‌کنند که اعتبار آن حداکثر ۲ سال است.

در صورت اخذ ویزای F1 به مدت یک‌سال فرصت خواهید داشت تا به جستجوی کار مرتبط با رشته تحصیلی خود بپردازید و ویزای خود را به ویزای کاری تبدیل نمایید. ضمنا دانشجویان می‌توانند در حین تحصیل به صورت نیمه‌وقت مشغول به کار شوند و علاوه بر کسب تجربه کاری بخشی از هزینه‌های خود را پوشش دهند.

مهاجرت کاری به آمریکا

ویزای مبتنی بر اشتغال (Employment Based Visa) یا ویزای کاری به منظور ورود نیروی کار ماهر و کارآفرینان صادر می‌شود. ویزای کاری انواع مختلفی دارد که در ادامه به آن‌ها خواهیم پرداخت. به طور کلی برای اخذ ویزای کاری باید از یک کارفرمای آمریکایی پیشنهاد شغلی (Job Offer) دریافت کنید. برخی از ویزاهای کاری بدون نیاز به پیشنهاد شغلی صادر می‌شوند.

انواع ویزاهای کاری:

ویزای H1: برای اخذ این نوع ویزا باید تخصص لازم را در لیست مشاغل موردنیاز آمریکا داشته باشید. این ویزا نیازمند داشتن پیشنهاد شغلی از طرف کارفرمای آمریکایی است و به مدت یک سال صادر می‌شود.

ویزای H1B: این ویزا مشابه ویزای H1 است. با این تفاوت که به مدت ۳ سال صادر می‌شود و می‌توان با آن برای اخذ گرین کارت اقدام نمود. برای دریافت ویزای H1B باید حداقل مدرک لیسانس داشته باشید.

ویزای J1: این ویزا جهت تبادل نیروی کار فرهنگی در حوزه‌های آموزش،‌ تحقیق و تدریس صادر می‌گردد. افرادی که تمایل به اخذ این ویزا دارند می‌بایست در دوره‌هایی که از طرف کارفرما برگزار می‌شوند شرکت نموده و پذیرفته شوند. این ویزا منجر به دریافت گرین کارت نمی‌شود و حداکثر برای ۷ سال قابل تمدید است.

ویزاهای P: ویزاهای P1، P2، P3 و P4 ویزای کوتاه‌مدت و غیرمهاجرتی‌اند که تنها برای وزرشکاران و هنرمندانی که در سطح دنیا شناخته شده هستند صادر می‌شوند.

ویزاهای E: با داشتن این ویزا می‌توانید برای دریافت گرین کارت اقدام کنید.

  1. ویزای E1 یا ویزای نخبگان: این ویزا مخصوص افرادی است که استعداد و توانایی فوق‌العاده‌ای در حوزه‌های علمی، فرهنگی، هنری و یا تجارت دارند. اساتید و محققان برجسته نیز می‌توانند از طریق این ویزا اقدام کنند. ویزای نخبگان همچنین به مدیران شعب شرکت‌های آمریکایی در کشورهای دیگر،‌ اهدا می‌شود.
  2. ویزای E2: این ویزا به افرادی که در اولویت دوم قرار دارند، اعطا می‌شود. برای اخذ این ویزا باید حداقل مدرک لیسانس داشته و در علوم و هنر مهارت داشته باشید.
  3. ویزای E3: افرادی که در اولویت سوم هستند ویزای E3 دریافت می‌کنند. برای دریافت این ویزا حداقل ۲ سال آموزش و سابقه کاری مرتبط نیاز است.
  4. ویزای E4: ویزای E4 مخصوص کارمندان بازنشسته سازمان‌های بین‌المللی است.
  5. ویزای E5: ویزای E5 برای افرادی که قصد سرمایه‌گذاری در آمریکا دارند صادر می‌شود.

ویزاهای R: این نوع از ویزا برای مبلغان مذهبی و فرهنگی در نظر گرفته شده است.

ویزاهای L: سری ویزاهای L برای فعالین حوزه رسانه،‌ خبرنگاران، فیلم‌سازان و غیره صادر می‌گردد. برای دریافت این نوع ویزا نیز به پیشنهاد شغلی نیاز خواهید داشت.

اخذ اقامت آمریکا از طریق سرمایه‌گذاری

ویزاهای سرمایه‌گذاری نیز از تنوع زیادی برخوردارند و برخی از آن‌ها مهاجرتی و برخی غیرمهاجرتی هستند. نوعی از ویزای سرمایه‌گذاری که به ویزای EB5 معروف است، منجر به اخذ اقامت دائم کشور آمریکا می‌شود. در ویزای EB5 متقاضی باید اثبات کند که سرمایه‌گذاری او برای اقتصاد آمریکا سودآور است و منجر به ایجاد شغل می‌شود.

مبلغ موردنیاز برای دریافت ویزای سرمایه‌گذاری یک میلیون و هشتصد هزار دلار آمریکاست. اگربخواهید در مناطقی که از لحاظ توسعه اقتصادی کمتر پیشرفته هستند سرمایه‌گذاری کنید، مبلغ سرمایه‌گذاری نهصد هزار دلار خواهد بود. این مناطق از سمت دولت آمریکا تعیین می‌شوند. در صورتی که مبلغ سرمایه‌گذاری کمتر از نهصد هزار دلار باشد، امکان دریافت گرین کارت به واسطه آن وجود نخواهد داشت.

گرین کارت ابتدا برای ۲ سال صادر می‌شود و در صورت حفظ سرمایه‌ و استخدام ۱۰ شهروند آمریکایی در این مدت ۲ ساله، اقامت موقت به اقامت دائم تبدیل می‌شود. به ویزای سرمایه‌گذاری ویزای همراه نیز تعلق می‌گیرد. به این معنی که با این ویزا می‌توانید برای همسر و فرزندان زیر ۲۱ سال خود نیز اقامت آمریکا دریافت کنید.

اخذ اقامت آمریکا از طریق ازدواج

ویزای ازدواج از نوع ویزاهای مهاجرتی و بلندمدت است. در صورتی که با یک شهروند آمریکایی ازدواج کنید،‌ می‌توانید از طریق ویزای K3 اقامت بلندمدت این کشور را کسب کنید. فرزند زیر ۱۸ سال شما نیز (در صورت وجود) می‌تواند با اخذ ویزای K4 اقامت دائم بگیرد. پروسه اخذ ویزای ازدواج بسیار طولانی است و بین ۳ الی ۴ سال زمان می‌برد.

ویزای نامزدی

چنانچه قصد ازدواج با یک شهروند آمریکایی را داشته باشید، می‌توانید با اخذ ویزای نامزدی یا K1 به این کشور مهاجرت کنید. ویزای نامزدی از نوع ویزاهای غیرمهاجرتی بوده و قابل تبدیل به ویزای مهاجرتی است. به این ترتیب که ابتدا به مدت ۹۰ روز صادر می‌شود و در صورت ثبت ازدواج، اقامت دائم اعطا می‌شود. در صورتی که در این مدت ۹۰ روزه ازدواج صورت نپذیرد، ویزا قابل تمدید نخواهد بود.

مهاجرت به آمریکا از طریق ویزای لاتاری

لاتاری یک برنامه قرعه‌کشی است که هرساله به جهت حفظ تنوع نژادی در آمریکا برگزار می‌شود. هر سال ۵۵ هزار ویزای لاتاری و گرین کارت برای برندگان صادر می‌شود. ویزای لاتاری کاملا بستگی به اقبال افراد دارد و راه مطمئنی برای مهاجرت به آمریکا نیست. با این حال ارزا‌ن‌ترین و راحت‌ترین روش برای اخذ اقامت دائم است.

برای دریافت ویزای لاتاری ابتدا باید در برنامه لاتاری که معمولا در اواسط مهرماه آغاز می‌شود، ثبت‌نام نمایید. نتایج پس از گذشت ۶ ماه اعلام می‌شوند. ثبت‌نام در لاتاری شرایط خاصی ندارد و همه می‌توانند در این برنامه شرکت نمایند.

همین الآن پروسه مهاجرت خود را آغاز کنید.

وکلای بنیاد مهاجرت در هر ساعتی از شبانه روز آماده‌ی پاسخگویی و مشاوره رایگان به شما عزیزان هستند. دسترسی به ما آسان است. کافیست با شماره‌های موجود تماس بگیرید یا از طریق تکمیل فرم ارزیابی منتظر تماس ما بمانید.