یکشنبه الی جمعه8 صبح تا 21 عصر
دفتر مرکزی: 21 Star Street London W2 2QB
شبکه های اجتماعی ما را دنبال کنید

مهاجرت به استرالیا

پرچم استرالیا

روش‌های مهاجرت به استرالیا و اخذ ویزای این کشور بسیار متنوع است. در حقیقت دولت استرالیا ۱۵۰ نوع ویزا برای افراد متقاضی مهاجرت به این کشور ارائه می‌کند. اما شرایط اخذ اقامت استرالیا چیست؟ هر کدام از این ویزاها برای چه کسی صادر می‌شود؟ برای دریافت هر کدام از ویزاها چه شرایطی باید داشت؟ هزینه مهاجرت از طریق هر کدام از این روش‌ها چگونه است؟

در این مقاله تمامی روش‌های قانونی دریافت ویزای استرالیا را برای شما شرح داده‌ایم. برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید سایر مقاله‌ها را بررسی کنید یا با شماره‌های موجود تماس بگیرید و از مشاوره رایگان بهره‌مند شوید.

کشور استرالیا

طبیعت بکر و بسیار زیبا، آب و هوای خوب، اقتصاد باثبات و رو به رشد و بازار کار مناسب برای انواع شغل‌ها و تخصص‌ها، استرالیا را به یکی از بهترین مقاصد مهاجرتی در بین کشورهای موجود تبدیل کرده است. از این کشور به عنوان یکی از مهاجرپذیرترین کشورها یاد می‌شود اما نکته‌‌‌ای که باید به آن توجه داشت این است که قوانین مهاجرت به این کشور کمی سختگیرانه بوده و هر ساله با توجه به شرایط موجود تصحیح و به‌روز رسانی می‌شوند. اما با مشاوره درست و در نظر گرفتن چند نکته می توانید برای اخذ ویزای این کشور اقدام کنید و اقامت در این کشور زیبا را تجربه نمایید.

کشور استرالیا در نیم‌کره جنوبی زمین قرار گرفته و ششمین کشور پهناور دنیاست. جالب است بدانید که استرالیا با هیچ کشوری مرز خاکی ندارد و پایتخت آن نیز شهر کانبرا است. شهرهای سیدنی و ملبورن جزو شهرهای بزرگ آن به شمار می‌آیند. مردم این کشور به زبان انگلیسی استرالیایی صحبت می‌کنند که این موضوع می‌تواند یکی دیگر از مزیت‌های مهاجرت به شمار بیاید.

مهاجرت به استرالیا از طریق کار

مهاجرت به استرالیا از طریق یافتن شغل در این کشور یکی از آسان‌ترین و محبوب‌ترین روش‌های مهاجرت به این کشور محسوب می‌شود. ویزای کار استرالیا که با عنوان Working and Skilled Visa شناخته می‌شود، انواع زیادی دارد که به برخی از آن‌ها اقامت موقت و به برخی اقامت دائم تعلق می‌گیرد. 

ویزای کاری به Sub classهای متفاوتی تقسیم می‌شود که هر کدام از آن‌ها شرایط و ارزیابی به خصوص خود را دارد اما به طور کلی بر اساس سوابق کاری، مهارت‌های فردی، زبان انگلیسی و نیز تحصیلات فرد سنجیده می‌شود. ارزیابی متقاضیان از طریق سیستمی به نام Point Based System صورت می‌پذیرد. 

در جدول زیر انواع Sub Classها را مشاهده می‌کنید.

Sub Class نوع اقامت نوع ویزا
۴۰۰ اقامت موقت ویزای کاری مخصوص افراد ماهر و متخصص
۴۷۶ اقامت موقت ویزای کاری برای فارغ‌التحصیلان برخی از دانشگاه‌های خاص
۴۸۵ اقامت موقت ویزای کاری مخصوص فارغ‌التحصیلان خارجی از دانشگاه‌های استرالیا
۴۹۱ اقامت موقت ویزای کاری مناطق کم‌جمعیت برای افراد با اسپانسر خانوادگی، دولتی یا ایالتی
۱۸۶ اقامت دائم ویزای کاری برای افرادی که اسپانسر شغلی در استرالیا دارند
۱۸۷ اقامت دائم ویزای کاری برای حمایت کارفرمایان از کارکنان در مناطق کم‌جمعیت‌تر
۱۸۹ اقامت دائم ویزای کاری برای افراد ماهر و متخصص
۱۹۰ اقامت دائم ویزای کاری برای افراد ماهر و متخصص دارای اسپانسر ایالتی

محبوب‌ترین ویزای کاری در بین Sub Classها ویزای ۱۸۹ می‌باشد که افراد با اخذ آن می‌توانند از همان ابتدا با کسب اقامت دائم در هر کدام از شهرهای استرالیا که دوست داشته باشند به کار و زندگی بپردازند. باید توجه داشته باشید که دریافت هر کدام از این ویزاها منوط به این است که امتیاز موردنظر برای آن ویزا را در سیستم ارزیابی Point Based System کسب کنید.

نرخ بیکاری در استرالیا

یکی از دلایلی که استرالیا را به مقصد مهاجرتی بسیار مناسبی تبدیل کرده است، اقتصاد آن است. اقتصاد این کشور با میانگین نرخ بیکاری ۵ درصد در شرایط اشتغال کامل قرار دارد. بنابراین افراد برای یافتن شغل در این کشور شرایط دشواری نخواهند داشت.

پیش‌بینی نرخ بیکاری استرالیا تا سال ۲۰۲۶ را در ادامه مشاهده می‌کنید:

نرخ بیکاری استرالیا

اخذ اقامت استرالیا از طریق تحصیل

یکی دیگر از روش‌های محبوب مهاجرت به استرالیا تحصیل در این کشور و اخذ اقامت از این طریق است. از دلایل محبوبیت آن نیز می‌توان به ورود سریع به خاک استرالیا و نرخ بالای جذب دانشجو در این کشور اشاره نمود. در واقع وقتی از طریق ویزای تحصیلی وارد کشوری می‌شوید، این امکان را خواهید داشت که شرایط و موقعیت کار در این کشور را سنجیده و پس از اتمام تحصیلات راحت‌تر وارد بازار کار شوید. از مزیت‌های دیگر اخذ ویزای این کشور از طریق تحصیل می‌توان به عدم محدودیت تحصیل در مقاطع مختلف اشاره کرد. بنابراین می‌توانید برای تحصیل در مدارس، کالج‌ها و دانشگاه‌ها درخواست ویزای تحصیلی کنید.

با این حال تحصیل در دانشگاه‌های استرالیا رایگان نیست و شما می‌بایست با توجه به رشته و مقطع تحصیلی خود شهریه بپردازید. در جدول زیر هزینه‌ی حدودی در هر مقطع را مشاهده می‌کنید. توجه داشته باشید که تحصیل در رشته‌های پزشکی و پیراپزشکی به نسبت رشته‌های دیگر هزینه بیشتری داشته و رشته‌های علوم انسانی نیز شهریه کمتری به نسبت سایر رشته‌ها دارند.

مقطع تحصیلی شهریه
کارشناسی 15،000  دلار استرالیا الی 33،000 دلار استرالیا
کارشناسی ارشد 20،000  دلار استرالیا الی 37،000 دلار استرالیا
دکتری 14،000  دلار استرالیا الی 37،000 دلار استرالیا

پس از مهاجرت به استرالیا از طریق ویزای تحصیلی، اجازه ۲۰ ساعت کار در هفته را دارید. می‌توانید با یافتن کارهای دانشجویی یا سایر کارهای پاره‌وقت بخشی از هزینه‌های زندگی را پوشش دهید. در صورتی که با همسر خود مهاجرت کنید او نیز می تواند تا ۲۰ ساعت در هفته مشغول به کار باشد.

مهاجرت به استرالیا از طریق سرمایه‌گذاری

شرایط ایده‌آل اقتصادی و استانداردهای بالای اجتماعی، استرالیا را به یکی از مقاصد برتر دنیا برای سرمایه‌گذاری تبدیل نموده است. از این‌رو صاحبان سرمایه ممکن است به دانستن روش‌های مختلف سرمایه‌گذاری، قوانین سرمایه‌گذاری، نرخ ریسک و یا خطر سلب سرمایه در این کشور علاقمند باشند.

کارآفرینی

یکی از روش‌های اخذ اقامت از طریق سرمایه‌گذاری در استرالیا، کارآفرینی و راه‌اندازی یک کسب‌وکار در این کشور و گسترش آن می‌باشد.

در صورتی که فرد در کشور خود کسب‌وکاری با گردش حساب بالا داشته باشد می‌تواند در استرالیا کسب‌وکار جدیدی را راه‌اندازی نماید. حداقل تراکنش مالی برای سرمایه‌گذاری در این روش ۵۰۰ هزار دلار استرالیا است. اخذ ویزا از طریق این روش شرایط دیگری نیز دارد که در ادامه با هم بررسی می‌کنیم:

  • باید کمتر از ۵۵ سال سن داشته باشید.
  • طرح تجاری یا بیزینس پلن شما باید طرحی ابتکاری بوده که منجر به تجاری‌سازی یک محصول و یا ارائه خدمات نوین در این کشور شود.
  • حداقل دارایی شما و شریک‌ زندگی‌تان باید ۸۰۰ هزار دلار استرالیا باشد.
  • حداقل سرمایه موردنیاز برای راه‌اندازی کسب‌وکار ۲۰۰ هزار دلار استرالیا است. حداقل ۱۰٪ از بودجه توافق‌شده باید ۱۲ ماه قبل از شروع فعالیت به سازمان کارآفرینی داده شود.
  • همچنین باید برنامه جامع کاری خود را به اداره مهاجرت در استرالیا ارائه دهید.

برای کسب این ویزا باید در سیستم Point Based حداقل ۶۵ امتیاز کسب کنید. در صورتی که تمامی شرایط فوق را داشته باشید و صحت و سقم مدارک و ادعای شما اثبات شود اقامت ۴ ساله به شما تعلق می‌گیرد که می‌تواند به اقامت دائم تبدیل شود.

خرید اوراق قرضه

روش دیگر برای سرمایه‌گذاری و کسب اقامت استرالیا، خرید اوراق قرضه و یا سرمایه‌گذاری در صندوق‌های سرمایه‌گذاری است.

شرایط سرمایه‌گذاری در اوراق قرضه دولتی به شرح زیر است:

  • خرید اوراق قرضه معادل ۱.۵ میلیون دلار استرالیا
  • باید از هر ۴ سال ۲ سال در استرالیا حضور داشته باشید.
  • سرمایه موردنیاز باید از محل بیزینس شما یا اوراق قرضه داخلی شما تامین شود.

اخذ اقامت از این طریق بصورت موقت خواهد بود.

شرایط سرمایه‌گذاری در صندوق‌های سرمایه‌گذاری نیز چنین است:

  • سرمایه‌گذاری به مبلغ ۵ میلیون دلار استرالیا
  • باید ۴۰ روز در هر سال در استرالیا حضور داشته باشید.

اخذ اقامت از این طریق بصورت موقت خواهد بود.

مهاجرت به استرالیا از طریق ازدواج

یکی دیگر از روش‌های اخذ اقامت استرالیا ازدواج با یک شهروند استرالیایی یا نیوزلندی است. نکته قابل توجه این است که شما می‌توانید قبل از رسمی کردن ازدواج برای اخذ ویزا اقدام کنید. دولت استرالیا، بدین منظور ویزای نامزدی را برای افراد پیش‌بینی کرده است. شما می‌توانید برای شناخت بیشتر قبل از ازدواج یک ویزای ۹ ماهه دریافت کنید. برای کسب اقامت طولانی مدت‌تر می‌بایست طی این مدت تصمیم خود را قطعی نموده و ازدواجتان را رسمی کنید.

برای اخذ اقامت از طریق این روش باید:

  • حداقل یک بار بصورت حضوری با هم ملاقات کرده باشید.
  • باید خارج از استرالیا باشید.
  • شخصی که قصد ازدواج با شما را دارد باید تمکن مالی لازم برای تقبل هزینه‌های شما را داشته باشد و به اصطلاح اسپانسر شما باشد.
  • باید بالای ۱۸ سال سن داشته باشید.

ویزای پارتنر یا همسر نیز برای آن دسته از افرادی است که ازدواج آن‌ها در یکی از ایالت‌های استرالیا ثبت شده و یا اینکه هنوز ازدواج نکرده‌اند اما با هم زندگی می‌کنند. در هر صورت ابتدا به فرد یک اقامت موقت اعطا می‌شود و در صورتی که ازدواج و یا رابطه تداوم پیدا کند به اقامت دائم تبدیل خواهد شد.

کسب تابعیت استرالیا از طریق تولد

قوانین کسب تابعیت و شهروندی استرالیا از طریق تولد در استرالیا بر اساس قانون خون می‌باشد. یعنی حداقل یکی از والدین می‌بایست استرالیایی باشد. در صورتی که هر دو والد اقامت دائم داشته باشند و فرزند نیز داخل خاک استرالیا به دنیا آمده باشد نیز تابعیت این کشور به او تعلق خواهد گرفت.

پس شما نمی‌توانید با داشتن اقامت موقت و به دنیا آوردن فرزندتان در خاک این کشور برای او تابعیت استرالیایی دریافت کنید. این قانون برخلاف قوانین تولد در آمریکا و کاناداست.

همچنین برطبق قوانین بین‌المللی، اگر کودکی در استرالیا متولد شود اما هویت والدین او مشخص نباشد، تابعیت استرالیا به آن کودک تعلق خواهد گرفت.

مهاجرت والدین به استرالیا

ویزای والدین مخصوص کسانی است که می‌خواهند در کنار فرزندان خود در استرالیا اقامت داشته باشند. شرط اول برای دریافت ویزا از طریق این روش این است که فرزند آن‌ها دارای تابعیت یا اقامت دائم استرالیا باشد. همچنین فرزند باید به عنوان اسپانسر والدین خود از تمکن مالی برخوردار بوده و هزینه‌های ایشان را متقبل شود.

شرط دیگر برای والدین جهت اخذ ویزای والدین آزمون تراز خانواده است. یعنی می‌بایست نیمی از فرزندان شخص در استرالیا باشند و یا اینکه فرزندان مقیم استرالیا بیشتر یا برابر فرزندان مقیم کشورهای دیگر باشد.

انواع ویزای والدین به شرح زیر است:

Sub class نوع اقامت ویزا مدت زمان بررسی درخواست
103 دائم ویزای معمولی والدین بدون پرداخت هزینه طولانی
173 موقت اقامت موقت والدین با پرداخت هزینه ۱۸ ماه
143 دائم اقامت دائم والدین با پرداخت هزینه ۱۸ ماه

سخن پایانی

سعی کردیم در این مقاله تمامی روش‌های مهاجرت و اخذ اقامت استرالیا را شرح دهیم. مسیر مهاجرت و آگاهی از قوانین مهاجرتی کشورها می‌تواند چالش‌برانگیز باشد. مخصوصا برای کشورهایی که از موقعیت رفاهی و اجتماعی بسیار خوبی برخوردارند. مشاوره با یک وکیل نه تنها می‌تواند مسیر را برایتان هموارتر کند بلکه احتمال ریجکت شدن را نیز تا حد زیادی پایین می‌آورد.

برای دریافت مشاوره رایگان از اینجا شروع کنید.