یکشنبه الی جمعه8 صبح تا 21 عصر
دفتر مرکزی: 21 Star Street London W2 2QB
شبکه های اجتماعی ما را دنبال کنید

پناهندگی و وکیل پناهندگی

پناهندگی و وکیل پناهندگی

به چه کسی پناهنده می گوییم؟

شرایط پناهنده شدن چیست ؟؟

پناهنده به شخصی گفته می شود که به پنج علت اصلی، جانش در خطر باشد یا تهدید به مرگ و شکنجه شده باشد و در صورت بازگشت به کشور خود تحت آزار قرار گیرد. آن پنج مورد به قرار زیر هستند:

دلایل نژادی و ملیت، مذهبی، عقاید سیاسی، عضویت در گروه خاص و گرایشات جنسی

پس دلایلی مثل: اخراج توسط کارفرما، درآمد نداشتن، زندگی سخت، آلودگی هوا ، خفقان در کشور و.. جز شرایط پنج گانه برای شخص پناهنده نیست! مشکل شما باید با یکی از پنج گزینه ی ذکر شده مرتبط باشد تا شرایط یک پناهنده را داشته باشید.

دومین شرط به نقل مکان مربوط می شود. در واقع تغییر شهر یا استان محل زندگی نباید تاثیری در وجود یا کم کردن میزان خطری که شما را تهدید می کند، داشته باشد. با توجه به این مورد، اگر فرد متقاضی با نقل مکان به شهر یا حوزه ای دیگر درکشور خود، دیگر تحت معرض تهدید و خطر نباشد شامل شرایط پناهندگی نمی شود. از طرفی شخص متقاضی نباید از طرف کشور دیگری غیر از کانادا پیشنهاد اسکان و پناهندگی دریافت کرده باشد.

سومین شرط این است که فرد در خطر بایستی الزاما یک مرز بین المللی را رد کرده و از کشور خود خارج شده باشد.

این سه مورد، شروط اصلی هستند که به موجب آن ها، یک شخص را پناهنده محسوب می شود.

کنوانسیون ژنو

تاریخچه ی پناهندگی از کجا آغاز شد و بر طبق کدام اصل می توان تعیین کرد چه کسی پناهنده است و حقوق و شرایط مربوط به او چیست؟

در سال 1951، پس از جنگ جهانی دوم، معاهده ای تحت عنوان کنوانسیون ژنو در جلسه ی سازمان ملل به تصویب رسید که مطابق آن حقوق، قوانین و سایر شرایط مربوط به پناهندگان تعیین شده است. کشور های امضا کننده ی این قرارداد (مثل: آمریکا، کانادا، استرالیا و مجموعه ای از کشور های واقع در اروپای غربی) که (به عنوان) که کشور هایی امن و پیشرفته در دنیا شناخته می شوند، به افراد واجد شرایط پناهندگی و در خطر اسکان داده و طبق قانون او را برای گذار از مرحله سخت و رسیدن به امنیت جانی و آرامش یاری می کنند. کشور های عضو مطابق این قرار داد، موظف هستند به شخص پناهنده اسکان داده و از طرف دیگر در جهت پیشرفت و منافع کشور خود از فرد استفاده کنند.

پس متوجه شدیم که مطابق محتوای کنوانسیون ژنو، شرایط برد-برد برای کشور مقصد و شخص پناهنده حاصل می شود.

انواع کیس های پناهندگی

1- اجتماعی: این کیس مختص افرادی است که شرایط اجتماعی نامساعدی در کشورشان حکم فرماست. شرایطی مثل جنگ، قحطی و.. که با وجود آن ها فرد قادر به ادامه ی زندگی در کشور خود نبوده و مجبور به ترک آن باشد. لازم است که فرد متقاضی شرایط ذکر شده را اثبات کند.

2- سیاسی: فردی که به خاطر تفکرات سیاسی خود و عضویت در گروه های سیاسی خاص در کشور خود مورد آزار قرار گرفته باشد و در صورت بازگشت به کشور خود در معرض خطر باشد می تواند از این طریق برای پناهنده شدن اقدام کند.

3- مذهبی: شخصی که به واسطه ی عقاید مذهبی یا تغییر دین در کشور مبدا تحت آزار و محرومیت قرار گرفته و جانش در خطر باشد.

4-گرایشات جنسی: اگر فردی به واسطه ی گرایشات جنسی خود تحت آزار و اذیت جسمی قرار گرفته و در صورت بازگشت به کشور در معرض خطر و تهدید جانی باشد، می تواند از طریق مطرح کردن این کیس اقدام به پناهندگی کند.

5- نژادی: این وضعیت مختص اشخاصی است که به دلیل نژاد خود تحت خطر، تمسخر و آزار قرار دارند.

انواع درخواست پناهندگی

1- مهاجرت به از طریق سازمان ملل

در این حالت فرد در معرض خطر از کشور خود به یک کشور ثالث فرار می کند. پس از آن به دفتر سازمان ملل مراجعه کرده و با پر کردن فرم های مربوطه درخواست پناهندگی می کند. پس از آن لازم است منتظر باشد تا سازمان ملل درخواست او را بررسی کند و در صورتی که شرایط او را برای پناهنده شدن مناسب تشخیص دهد، با در خواست او موافق می شود. و با توجه به درخواست فرد به یکی از کشور های امن و عضو کنوانسیون فرستاده می شود.

ایراد این روش، طولانی بودن پروسه ی آن است. یعنی پس از آنکه وضعیت پناهندگی شما مورد تایید سازمان ملل قرار بگیرد، لازم است مدت زمان زیادی و حتی سالها در صف انتظار باشید.

2- پناهندگی از داخل خاک کشور  پناهنده پذیر

این روش نسبت به روش قبلی دارای امنیت بیشتری است اما نقص هایی نیز دارد. در این روش فرد با اخذ ویزای توریستی وارد خاک یک کشور شده و پس از آن برای پناهنده شدن در این کشور اقدام می کند. همین موضوع می تواند باعث ایجاد مشکل در پروسه ی پذیرش درخواست پناهندگی گردد. چرا که برای اخذ ویزای توریستی فرد متقاضی وابستگی هایی را در کشور خود مطرح می کند و با استفاده از آنها به افسر مربوطه ثابت می کند که قصد ماندن بیشتر از موعد تعیین شده را ندارد و به کشور خود باز خواهد گشت. اما ارائه ی درخواست پناهندگی، در مغایرت با ادعاهای شما قرار می گیرد . همین امر متقاضی را فردی فریبکار جلوه که قصد فریب دولت را داشته جلوه می دهد. برای رفع این مشکل نیز لازم است دلایل محکم برای اثبات خطر و تهدید در کشور خود ارائه کنید.

پناهندگی از داخل خاک کشور پناهنده پذیر به دو حالت ممکن است صورت بگیرد:

ارائه درخواست در فرودگاه

حالت اول زمانی است که فرد متقاضی پناهندگی، درخواست خود را در داخل فرودگاه ارائه می دهد. این روش از ریسک بالایی برخوردار است. زیرا شخص در آن وضعیت وکیلی ندارد و قطعا توسط افسر CBSA بازداشت خواهد شد. در چنین شرایطی لازم است به یک سری سوالات پاسخ دهد که در این پروسه ی پرسش و پاسخ، یک جواب اشتباه ممکن است کلا پروسه ی پناهندگی را با مشکل رو به رو کند. در این حالت نیز امکان صدورRemove Order  برای فرد و اخراج از کشور وجود دارد.

حتما شنیده اید که بسیاری از این افراد پس از ورود پاسپورت خود را پاره و معدوم می کنند تا در صورت صدور دستور اخراج و دیپورت برای آنها، پاسپورتی وجود نداشته باشد که بتوانند به آن کشوری که از آن آمدند برگردانده شوند.

پناهندگی با ویزای توریستی

در حالت دوم شخص به هر شکلی خودش را به کشور امن مورد نظر می رساند. مثل ورود به کشور کانادا از طریق ویزای توریستی یا هرنوع ویزا و حالت دیگری و سپس در خاک کشور مد نظر درخواست پناهندگی می کند.

این حالت از وضعیت قبلی امن تر است. در این حالت شما وارد کشور مد نظر می شوید و فرصت دارید تا وکیل مناسب پیدا کنید. که در این حالت اکثریت افراد ترجیح می دهند که وکیلی هم زبان و هم فرهنگ خود انتخاب کنند به این امید که با فرهنگ و مشکلات کشور مبدا آشنایی بهتری داشته باشد. پس از صحبت، مشاوره و مطرح کردن پرونده، توضیح میدهید که چرا قصد پناهنده شدن در کانادا را دارید. از دلایل و مشکلات خود و خطراتی که شما را در کشورتان تهدید می کند میگویید. سپس وکیل، وضعیت شما را به زبان قانونی در می آورد و پرونده را برای ارائه در دادگاه و مراجع قانونی آماده می کند و اقدامات لازم را برای شما انجام دهد.

لازم به ذکر است فرد پناهنده می تواند در خاک کشور پناهنده پذیر وکیل تسخیری داشته باشد. این فرصت برای افرادی که شرایط مالی برای پرداخت حق الزحمه وکیل ندارند بسیار کمک کننده است. افرادی که تحت عنوان پناهنده از کشور های دیگر وارد خاک کشور پناهنده پذیر می شوند و تحت تاثیر شرایط جنگی یا سایر رخداد های غیر منتظره، تحت فشار های شدید اقتصادی هستند.

البته که تفاوت زیادی از نظر دانش و مهارت و تجربه، بین وکیل تسخیری و وکیل انتخابی که با بررسی و تحقیق، شخصا استخدام کرده اید وجود دارد. و قطعا این تفاوت در کیفیت پروسه ی مهاجرت شما و نتیجه پرونده تاثیر گذار خواهد بود.

تفاوت عمده ی این دو حالت در مدت زمان پروسه است. در حالت اول متقاضیان حتی تا ده سال منتظر بررسی پرونده در سازمان ملل هستند. پس اگر شخص شرایطی دارد که می تواند خود را از طریقی به کشور امن برساند، می تواند در مدت زمان بسیار کوتاه تری به نتیجه برسد.

بهترین وکیل پناهندگی

بنیاد حقوقی و مهاجرتی دکتر سعید محمدی متشکل از ۴۰ وکیل معتبر بین المللی و مهاجرت یکی از معتبر ترین دفتر وکالت و حقوقی دنیا در زمینه پرونده های پناهندگی می باشد.

این بنیاد با بیش از ۱۸ سال فعالیت در زمینه پرونده های بین المللی ، پناهندگی و دادگاههای ردی در تمامی کشورهای جهان می‌تواند با کوله باری از تجربه راه گشای مسیر پناهندگی شما باشد.

برای کسب اطلاعات بیشتر از طریق واتس اپ با کارشناسان بنیاد حقوقی و مهاجرتی دکتر سعید محمدی در تماس باشید

00905324590477

00447424288725

00447424268248